És un fet que la manera en què actualment s'aborden l'escriptura i la
lectura a l'escola difereix de com s'abordava quan jo vaig aprendre a llegir i
a escriure i durant tota la meva escolaritat a primària i secundària.
El meu procés d’aprenentatge de l’escriptura va iniciar-se tal com s’ensenyava
fa uns anys, per mitjà de fitxes i fent repeticions de paraules. D’aquesta mateixa
manera apreníem la lectura. Ens ensenyaven a escriure a tots al mateix temps,
sense tenir en compte si aquell infant podia estar un moment evolutiu diferent
que el del seu company. Recordo com a primària abordaven l’escriptura quasi
sempre de dues maneres, o bé fent còpia de textos o bé fent dictats, a més
poques vegades aquestes activitats estaven contextualitzades, fet que considero
que pot dificultar aquest procés d’aprenentatge. Pel que fa a secundària, començaven
a abordar l’escriptura de manera més contextualitzada, tot i que aquestes
activitats es podien comptar amb els dits d’una mà. Algunes d’aquestes activitats
eren de creació, com per exemple el llibre de poemes i petites narracions que feia
per Sant Jordi tota l’escola.
Considero que si la forma en què em van ensenyar a llegir i a escriure
hagués estat una altra, potser seria una escriptora més competent. No dic pas
que em consideri una escriptora incompetent, sinó que, si l'ensenyament tant de
l'escriptura com de lectura l'haguessin abordat d'una altra manera, amb
contextos més significatius o amb textos reals, tindria molts més recursos per
poder desenvolupar-me amb més fluïdesa a l'hora d'escriure. Considero que sóc
igual de competent a l'hora d'escriure tan castellà com en català, ja que totes
dues llengües les vaig adquirir a l'hora, sí que pot ser que tingui més
facilitat a l'hora d'escriure en català, però això és degut al fet que la meva
escolarització va ser en català. No crec que el fet d'aprendre més llengües
dificulti l'aprenentatge, sinó que l'enriqueix.
Per acabar, considero que l'escola hauria d'abordar tant l'ensenyament de
l'escriptura com de la lectura conjuntament, a partir de contextos reals i
significatius per als infants, realitzant activitats més funcionals com
activitats relacionades amb l'organització de la classe, com elaborar cartells
informatius, escriure els càrrecs, o activitats relacionades amb la comunicació,
com crear una revista per l’escola, un blog o fer una petita ressenya per al diari de la
ciutat sobre algun espectacle que vagin a veure, entre d’altres.
“Massa sovint l’escriptura s’ensenya com a una
habilitat motora i no com una activitat cultural complexa. (…) Als nens se’ls
hauria d’ensenyar el llenguatge escrit, no l’escriptura de lletres”.
Vigotsky
![]() |
| Il·lustració de Luc Turlan |



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada